I Första Moseboken berättas det om Adam och Eva i paradiset som efter att ha ätit
av frukten från kunskapens träd hörde: ”Gud vandra i trädgården i den svala
kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Gud. Men Gud
ropade på mannen: ’Var är du?’” (1 Mos 3:8-9).
”Var är du?” Det är Guds fråga till Adam, Guds första fråga till mänskligheten:
”Var är du människa?” Det är en fråga som, om vi lyfter den ur sitt bibliska
sammanhang och låter den tala till våra liv idag, handlar om mer än position
eller ett sökande efter en särskild individ på en särskild plats. Det är en
fråga som handlar om hela vårt liv. ”Var är du människa?” Vem är du? Är du
sann? Mot dig själv och dina medmänniskor? Det är en fråga som vi, likt Adam
och Eva, i slutändan inte kan gömma oss ifrån för det är den allra mest
grundläggande existentiella frågan: ”Var är du människa?”
Men har vi något bra svar på den frågan? Finns det ens en möjlighet att kunna
svara på den? Antagligen inte. Inte ensam. Man kan inte ställas inför det Gud,
inför det Heliga, inför existensens avgrund och svara på en sådan fråga. Så vi
behöver sätt att möta kravet som frågan innebär utan att det blir upp till den
enskilde individen att ensam stå till svars.
I Svenska kyrkan har vi två sakrament, dopet och nattvarden, och båda dessa
sakrament, dessa heliga handlingar, är ett sätt för oss att svara an på Guds
fråga till oss ”Var är du människa?” I dopet ges vi en möjlighet att i ritens form säga: ”Här är jag!” Vi får en
chans att säga: ”Jag vill inte gömma mig för Gud, för mig själv eller mina
medmänniskor. Jag vill försöka leva ett liv där jag kan vara sann.” Och i dopet
spelar det ingen roll om vi är vuxna eller spädbarn för svaret är nämligen inte
individens utan hela kyrkans. Hela kyrkan svarar ”Här är jag.” tillsammans med
den döpte. Och kyrkan tar sen på sig uppgiften att fortsätta visa den döpte
vägen att gå.
Och den väger leder till altaret. Till den plats där kyrkans andra sakrament,
nattvarden, firas i alla våra kyrkor över hela världen. Det är vid denna plats
vi påminns om vårt deltagande i kyrkan, gemenskapen som tillsammans försöker
leva sant och svara på Guds fråga ”Var är du människa?”. Gemenskapen som är
”en, fastän många för alla får del av ett och samma bröd”.