Jag presenterar här, i punktform, några tankar kring kyrkan och prästerskapet vilka jag i grunden stulit och omarbetat utifrån Walter Brueggemans "
19 Teser":
1. Alla lever – implicit eller explicit – sina liv efter ett
manuskript. Ett manuskript som styr vår upplevelse av verkligheten och som
skapar normer, värderingar och vårt synsätt på världen.
2. Det dominerande manuskriptet i vårt samhälle är i grunden ett kapitalistiskt manuskript
som är tänkt att göra oss lyckliga och säkra. Därför är manuskriptet också ett
terapeutiskt, konsumeristiskt, teknologiskt och militaristiskt manus.
3. Det dominerande manuskriptet förstärks framförallt genom reklam, propaganda och
den rådande ideologin, särskilt förstärks det genom televisionens liturgier där
vi med avslappnad och road blick låter den rådande ideologin forma oss utan att
vi tänker på det.
4. Inför det dominerande manuskriptet är vi alla lika. Höger som vänster, religiös
som ickereligiös, kvinna som man, vuxen som barn.
5. Det är uppenbart att det dominerande manuskriptet har fallerat, att det har
fallerat att göra oss lyckliga och säkra, att det har fallerat att bygga ett
fungerande samhälle.
6. Kyrkan erbjuder dock ett kontramanuskript, ett metanarrativ som inte lovar att
göra oss lyckliga och säkra, men som lovar att göra oss fria. Och vårt
samhälles hälsa vilar på att vi lyckas koppla oss loss från det dominerande
manuskriptet.
7. Kyrkans och teologins uppgift är att artikulera det alternativa manuskriptet, rotat i Bibeln och
burit genom traditionen, vars nyckelfigur är den treenige guden.
8. Det manus vi erbjuder är, till skillnad från det dominerande manuskriptet, ogripbart
och motsägelsefullt vilket härstammar från Guds ogripbara och
motsägelsefulla själv.
9. Ingången till detta kontramanuskript är dopet, då vi frånsäger oss det
dominerande manuskriptet och inlemmas i kontramanuskriptet.
10. Det är prästens uppgift att artikulera, tyda och förstå ambivalensen mellan
dessa två manuskript och vara en bro från det dominerande till kyrkans
manuskript.