Tema: "Guds barn"
GT: Jer 31:15-17
Epistel: Gal 4:4-7
Evangelium: Matt 2:13-23
”För hjärtat är livet enkelt, det slår så länge det kan.” så inleder den norske
författaren Karl Ove Knausgård den första boken i hans romansvit ”Min kamp”. En
bok som handlar om en sons relation till en far. Om en son som växer upp i
ständig rädsla för fadern, om en uppväxt i skräck och förnedring. Men
framförallt är det en bok om en död far.
När boken skrivs är det tio år sedan fadern dog under förnedrande former. Men
även om hans hjärta inte längre slår så lever han kvar. Som ett minne, i författarens flyktiga
spegelbild, som en efterhängsen rädsla, en känsla av att ”när som helst” kan
han dyka upp och tillintetgöra sonen. Och boken blir ett samtal med den döde
fadern. Ett samtal som syftar till att författaren skall kunna främja sig från
fadern, låta honom vila i jorden, men för att kunna göra det måste han också
närma sig fadern. Försöka att förstå fadern, se det i honom själv som skulle
kunna göra, och som kanske till och med gör, likadant som fadern.
Julen är för de flesta av oss en påminnelse om våra familjeband. Om de
relationer vi har, de vi växt upp med och de tankemönster som påverkat oss. Det
är en påminnelse om vem vi är, var vi kommer ifrån och vart vi är på väg. För
någon är det en trevlig upplevelse, för någon annan en mer obekväm upplevelse.
För någon tredje, som exempelvis i Knausgårds fall, skulle det kunna vara vara
en rent fruktansvärd upplevelse.
Även om livet är enkelt för hjärtat, det slår så länge det kan, så lever de
döda kvar. I oss. Våra föräldrars sår och glädjeämnen har de ärvt från sina
föräldrar och de går sen i arv till oss. Och på liknande sätt som våra förfäder
lever vidare i oss så lever också den mördade barnen i Rama och Betlehem med
omnejd kvar hos sina föräldrar och släktingar.
För en människa är livet inte så enkelt som för hjärtat. Det som vi oftast
tänker på när vi säger hjärtat, den plats där våra känslor finns, kärlek och
hat, glädje och sorg, fylls lätt upp av livets händelser. Det finns en plats
där vi låter sorgen få rum, ett rum där de vi saknar lever vidare tills den dag
också våra hjärtan slutar slå och rummen töms på minnen och känslor.
Men nu handlar ju den här dagen
inte om våra familjer här utan ett annat sorts släktskap. Om att vi alla är
guds barn. Hur skall det begripas? Vad innebär det att vara Guds barn? Vad
innebär det att våra hjärtan nu också ropar ”Abba! Fader!”? Innebär det ännu en
familj att fira jul med? Ännu en familj att dela vår tid mellan, ännu en familj
att värna?
Ja, på sätt och vis är det så. Guds barn, vi som i våra hjärtan ropar ”Abba!
Fader!” vi som tillsammans ber ”Fader Vår”, vi är kyrkan. Det är också vår
familj. Familjen som har sitt ursprung en stilla natt utanför Betlehem i en
krubba i ett stall. Familjen som växte, från de ursprungliga tre till det
lokala, herdarna på ängen till det globala och världsvida, de vise männen från
världens alla hörn och ända upp till den himmelska härskaran. En familj som är
överallt. Med denna familj firar vi jul, med denna familj delar vi vår tid,
denna familj får vi värna. Familjen som är kyrkan. Som är du och jag och alla
andra över vår jord som firar jul till minne av Jesu födelse. Det är vi som är
kyrkan, det är vi som Paulus menar när han skriver att vi har sonens ande i
oss. Det är i oss som ramaskri väcks över våra trossyskon som förföljs och
lider över hela vår värld. Över alla de barn som faller till marken för
maktgalna mäns svärd.
Men det är också vi som kyrka, som familj som lider med de andra familjerna i
vår närhet. När en moské i Eskilstuna sätts i brand är det en handling som vi
måste fördöma kraftigt. Det är en handling i vrede mot våra grannar, en av de
familjer som ligger oss närmast och en fruktansvärd handling som vi genast måste
ta avstånd ifrån.
Särskilt i det politiska klimat som råder över vår värld idag, ett klimat då vi
behöver alla de goda krafter som finns som motverkar att fler ramaskrin väcks
över vår jord över dödade barn, föräldrar, släktingar och vänner.
För hjärtat är livet enkelt, det slår så länge det kan. Det är ett citat som
sätter fingret på livet, som fångar livets rytm, tempo och dess obönhörliga
gräns: Den dag hjärtat slutar slå. Men det är också ett citat som bara uttrycker
livets biologi, som bara rör sig kring kroppens funktioner, den biologiska
sidan av livet, det som vi delar med naturen. Men livet är mer än så. Det finns
något i människan som står över naturen, såsom vi brukar tänka på det. Något
som skiljer oss ifrån djuren. Det som vi
brukar kalla själ, förstånd, eller medvetande. Den självreflekterande sidan av
mänskligheten. En sida som vi tänker står i direkt släktskap till Guds
självreflektion, som vi ärvt. Kunskapen på gott och ont. Den fria viljan. Viljan
att göra ont eller gott, att välja liv eller död. Det är också en del av vårt
släktskap med Gud, en del som vi får bejaka idag. I vardagen, i nutiden.
Men så finns det en annan tid. En tid där vårt släktskap består. När Mose
frågar Gud: vad har du för namn? Så säger gud ”Ehyeh asher ehyeh”, hebreiska
som ofta översatts med ”Jag är den jag är”. Men det finns ett problem där,
eftersom den nutid som vårt språk har inte existerar i det hebreiska språket.
Den ordagranna översättningen av ”ehyeh asher ehyeh” är istället ”Jag kommer
att bli den jag kommer att bli”. I gudsnamnet, det namn som barnet ärver, finns
ett löfte om en framtid som ännu inte är fullkomnad
För livet slutar inte bara för att hjärtat slutar slå. Som kyrka är vi Guds
barn och som dessa har vi också det eviga livet. För som Guds barn får vi ta
del av faderns hjärta, vi får plats i de rum han förberett för oss och som vi
får leva vidare i efter att våra hjärtan slutar slå. Det finns ett löfte i det
släktskapet, ett släktskap som tar sin början i dopet där Gud lovar att vara
med oss alla dagar till tidens slut. Det är ett löfte som sträcker sig längre
än våra liv, ett löfte som alltså sträcker sig till tidens ände. Inte änden på
vår tid, när våra hjärtan slutat slå, utan all tids slut när själva Guds hjärta slutar
slå.